Na co dzień spotykamy się z problemem firm transportowych operujących samochodami dostawczymi do 3,5 T DMC (tzw „busami”) polegającym na krótkim limicie holowania po awarii czy wypadku pojazdu. Co więcej ze zdziwieniem odnotowujemy, że nie tylko sami przewoźnicy , ale również pośrednicy ubezpieczeniowi nie zwracają uwagi na istotne szczegóły, które „wychodzą dopiero w praniu”
Najczęściej problem polega na tym, że Assistance 1200km holowania lub do limitu 2000 euro ma istotne ograniczenie np. w przypadku awarii pojazdu albo z kwoty nie wynika odległość holowania.
Taki problem występuje np. najczęściej chyba spotykanych polisach PZU na standardowych warunkach gdzie w na stronie 19 paragraf 34 ustęp 2 napisano
2. Ochrona ubezpieczeniowa z rozszerzonym zakresem ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b: 1) w razie awarii pojazdu nie obejmuje samochodów ciężarowych, samochodów osobowych o liczbie miejsc powyżej 7, określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu oraz samochodów osobowych o okresie eksploatacji powyżej 7 lat ustalonym na pierwszy dzień okresu ubezpieczenia;
A pojazd dostawczy do 3,5T czyli „bus” jest samochodem ciężarowym zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym.
Podobny problem występuje w przypadku limitów kwotowych Assistance gdzie jest określona kwota holowania np. Allianz 1000 lub 2000 eur zależnie od wariantu, ale nie wynika, czy to koszt przejazdu lawety w jedną stronę, czy w obie strony i według jakiego cennika i czy netto czy z VAT. Bo licząc po cenach polskich to wezwana laweta kosztuje przeciętnie (przy holowaniu ok 100km w jedną stronę +podjazd drugie 100km ) około 3 zł netto, czyli policzmy z zapasem 1 eur z vatem. W takim przypadku można przyjąć, że podjazd z lawety z Polski za 1000 eur to rząd 500km, przy 2000eur ok 1000km, ale…. jeżeli podjedzie holownik niemiecki czy francuski, to starczy już na mniej kilometrów, a jeszcze jeżeli będzie to holownik wezwany przez policję …..
Stosunkowo najciekawszy wydaje się Assistance VIP proponowany przez Uniqa, gdzie jasno określony jest hol 1200km zarówno po awarii, jak i po wypadku.
Wszystkie powyższe pakiety mają jeszcze jedną wadę, że są sprzedawane przy zawarciu OC i lub AC na pojazd.
Powstaje pytanie co zrobić, gdy w danym towarzystwie ubezpieczeniowym jest dobry pakiet OC/AC ale słaby Assistance?
Istnieje alternatywne rozwiązanie w postaci możliwości zakupu za naszym pośrednictwem wolnorynkowego Assistance na busy, bez konieczności zawierania OC ani AC z holowaniem 1200km.
Holowanie odbywa się dwuetapowo, najpierw lokalny holownik przewozi pojazd do najbliższego serwisu autoryzowanego, gdzie jest oceniany koszt naprawy. Gdy koszt naprawy zostanie wyceniony powyżej 1000eur z VAT-em, wtedy organizowany w ramach ubezpieczenia jest drugi etap holowania, zwany repatriacją do 1200km. Na czas wyceny kosztu naprawy i podjazdu holownika „długodystansowego 1200km” kierowcy przysługuje z ubezpieczenia hotel na 3 doby.
Koszt roczny takiego ubezpieczenia wynosi 1099zł na rok.
Zakres terytorialny assistance obejmuje terytorium Polski oraz Europy (Austrii, Belgii, Bułgarii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Czarnogóry, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Gibraltaru, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Lichtensteinu, Litwy, Łotwy, Luksemburga, Macedonii, Monako, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Rumunii, San Marino, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji (tylko europejska część Turcji), Watykanu, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch, z zastrzeżeniem iż w przypadku zaistnienia zdarzenia assistance na terytorium Finlandii, Norwegii oraz Szwecji holowanie jest tylko do nabliższego ASO bez holowania 1200km
Jeżeli chciałbyś otrzymać Warunki Ubezpieczenia lub masz pytania skontaktuj się z nami
biuro@ubezpieczeniapolska.pl lub telefonicznie 717 818 080